כל מה שאוכלים בשוק ואדי ניסנאס!

החופשה הקולינרית שלנו בחיפה היא אחת המיוחדות מכל החופשות הקולינריות שעשינו בארץ הודות לעובדה שאסף בורן אנד רייזד. בכל הזדמנות, למרות שאנחנו כבר מכירים כמעט 7 שנים, אסף מספר לי על חוויות ומקומות בחיפה והפעם גם העוקבים שלנו באינסטגרם זכו לחוות אותן.

יש קטע לחיפאים שממש נשענים על נוסטלגיה וזה ממש התאים לנו בול אבל מהבחירה הקולינרית, בחיפה יש בשנים האחרונות פריחה של מסעדות ועסקים קולינריים וכל פעם אנחנו מופתעים מחדש. איזה כיף שהרמה עלתה ואפשר לציין פה לא מעט שמות שדאגו לרוח החדשה הזו שאת מרביתן דגמנו בחופשה הזו ותוכלו לקרוא בקטגוריה "חיפה".

בגזרת "אוכל רחוב" חיפה היא עיר עם הרבה היצע. ממסעדות פועלים כמו מעיין הבירה הישנה והטובה וכן שוק ואדי ניסנאס שמקבל במה מחודשת הודות לסיורים הקולינריים ולזירה הדיגיטלית שמשווקת אותו כראוי. רק שאנחנו לא צריכים סיורים קולינריים, אנחנו יוצרים לעצמנו את המסלול, בטח ובטח בעיר ילדותו של אסף.

אז התחלנו בתחנה הראשונה והיא מאמא פיתה – עסק משפחתי שנמצא בתחתית מבנה ישן ברחוב אלנבי במעין "מערה". יורדים 3-4 מדרגות, מתכופפים ונזהרים על הראש ונכנסים לריח אפייה מכוכב אחר. טאבון לוהט שיוצר פיתות שהן תענוג לחך. מדובר בפיתות ערביות "מנקיש" – אחת המנות הכי אהובות עלינו בעולם. האפשרויות הן פיתה עם זעתר, עם לאבנה, עם גבינה, עם בשר, עם בצל ועוד שלל אפשרויות. בגלל שעוד מחכה לנו יום גדוש בטעמים בחרנו לשלב בין שני טעמים: לאבנה וזעתר. אי אפשר לתאר את התחושה המופלאה של הפיתה הלוהטת עם הגבינה והזעתר.

אבל היזהרו! לא כדאי לאכול יותר ממשולש או שניים כי זה גדול ונדיב ולא יהיה לכם מקום להמשך הסיור העצמאי בשוק.

פיתה עם לאבנה וזעתר של מאמא פיתה צילום: בטן מלאה

הנקודה השנייה (במרחק 5 דקות הליכה) נמצאת ברחוב יוחנן הקדוש – לב ליבו של ואדי ניסנאס והיא "סבתוש". ממרחק רואים אותה שולפת את פנים הקישואים למילוי, סמל מסחרי אולי של הואדי, וזה רגע כל כך מסקרן גם אם אנחנו לא ממש מבשלים. אם הייתה תחרות בינלאומית לשליפת פנים קישואים, סבתוש הייתה זוכה בוודאות. אבל לא בשביל קישואים עצרנו בדוכן שלה אלא כדי לדגום מהסירים השלופים שעומדים בפתח החנות. טעמנו קצת עלי גפן, כרוב ממולא ופטאייר (מאפה תרד ובצל שהגיע עם חמציץ אצלה ונגיעת חריף) שהיה מושלם!

המטעמים של סבתוש. צילום: בטן מלאה

הנקודה השלישית ממש סמוכה לסבתוש והיא אלבת ביתאק שם תפגשו את פאטמה. נהגת אמבולנס בכלל במקצועה וידי זהב עם תנועות אלגנטיות שמגלגלות את ה-מאפה המיוחד שלה. קוראים לו מועג'נאת – רולדת בצק זעתר עם גבינת ג'יבנה ערבית בפנים שלוחצים והיא נשפכת קלות. אלוהים שישמור!

לא פסחנו גם אצל פאטמה על הפטאייר, עלי הגפן והכרוב הממולא רק שאצלה הוא מגיע בתערובת תבלינים שהיא רוקחת בעצמה וכוללת פלפל לבן, פלפל שחור ואגוז מוסקט! דגמנו גם קובה בורגול מטורפת שמפאת מקום בבטן ומה שעוד נותר לנו בהמשך הסיור, נאלצנו לעצור אחרי אחת.

המועג'נאת של פאטמה שחאדה. צילום: בטן מלאה

ממש רצינו לנסות קטאייף לאור תקופת הרמאדן אבל בכל העסקים שביקרנו בדיוק התחילו להכין ולא היה לנו זמן לחכות. אז אם אתם שם, תשאלו איפה אוכלים קטאייף!

התחנה הרביעית בסיור העצמאי שלנו בואדי היא קונדיטורית המזרח. היא עלולה להטעות ולגרום לכם לחשוב על התיירים הרבים שפוקדים פה את הואדי בימים כתיקונים אבל יש מעט מאד מקומות כאלה בארץ עם אוסף ממתקים צבעוניים, מגוונים ומיוחדים כמו פה, שלא לדבר על הכנאפה שעושה חשק. אבל אסף לקח אותנו לכאן רק בשביל דבר אחד: לסייר את הסיור שלנו עם מיץ תמרינדי ב 3 ש"ח. אנחנו לא נוהגים לדבר בבטן מלאה על מחירים אף פעם (ב"קצת עלינו" תמצאו את ההסבר) אבל ה 3 ש"ח האלה בחום והלחות של חיפה הם הדבר הכי שווה עלי אדמות. מרענן, צונן, מתוק. אל תוותרו.

התמרינדי של קונדיטוריית המזרח. צילום: בטן מלאה

למיטיבי לכת ולסת, בקצה השוק, בחלקו העליון, ניתן לטפס במדרגות ולבקר בהסנדביץ' של ברכה (רצוי בין התחנה השנייה לשלישית מבחינה גיאוגרפית או, וזה יותר מומלץ, להקדיש לה זמן אוכל נפרד. זה פשוט ענק וכנראה לא תוכלו לשלב עם עוד מאכלים).

 

מקומות ידועים וותיקים נוספים שאולי שווה לבדוק בשוק ובקרבתו (לא טעמנו עדיין):

  • שווארמה אמיל
  • חומוס אלנבי
  • פלאפל הזקנים
  • פלאפל מישל
  • פלאפל ג'ורג'

כניסה לחשבון שלך: